Teoria jocurilor pe intelesul tuturor

Teoria Jocurilor este o stiinta cu o denumire  care ne trezeste curiozitatea, deoarece  alatura doua cuvinte  ce denumesc doua concepte opuse, care aparent nu au nici o legatura unul cu celalalt.  Primul ne duce cu gandul la studiu, la invatare, la stiinta, la cercetare, la un lucru serios si dificil  si cel de-al doilea  la joaca, la distractie, la frivolitate, la castig, la noroc (jocuri de noroc).  Putem intui chiar din denumire ca trebuie sa cautam un echilibru intre cele doua concepte aparent opuse si acest echilibru trebuie  cautat in rezultatele  generate  de interactiunea dintre jucatori.

Ce este de fapt teoria jocurilor si de ce este atat de importanta in afaceri?

Departe de a fi un lucru usor, sau  frivol, aceasta stiinta a jocului,  in afaceri, are un rol esential in asistarea managementului in alegerea deciziei optime, care ne maximizeaza profitul.  Ne ofera clarificari legate de  tipurile de  interactiuni dintre jucatori, ne invata cum sa le identificam in activitatea curenta in afaceri, ne ofera un algoritm de cautare si identificare a deciziilor care ne maximizeaza profitul si ne invata  cum sa actionam in fiecare caz,  influentand deciziile celorlati jucatori, cu scopul de a ne maximiza profitul.

Daca luam in considerare faptul ca teoria jocurilor este o subramura a matematicii, ceea ce trebuie sa facem  este sa definim mai intai jocul ca interactiune intre jucatori.

Jocul este o succesiune de decizii (simultane sau secventiale,  repetitive sau care au loc o singura data etc), care uneori implica si evenimente aleatoare, dar care toate, respecta o anumita structura a castigului, data de regulile jocului.  Aceste reguli ale jocului arata modul in care se iau deciziile de catre jucatori si ordinea acestora.

Ca in orice joc, jucatorii urmaresc sa castige, iar in afaceri acest castig este reprezentat in principal, de profit. Deci, in mod rational, orice firma pe o piata concurentiala va urmari maximizarea profitului sau, tinand cont si de deciziile celorlalte firme active pe aceeasi piata.

O strategie a unui jucator  este  o actiune posibila (realizabila), pe care jucatorul o poate alege in cadrul jocului. Deci, un jucator  trebuie sa  cunoasca toate strategiile (actiunile)  posibile pe care le are el , cat si pe cele ale concurentilor, cat si rezultatele generate de fiecare combinatie de actiuni (strategii), pentru a putea lua decizia care ii maximizeaza  castigul intr-un joc.

Acum, pentru fiecare strategie posibila, fiecare jucator obtine un castig, definit de o anumita functie de castig. Cum fiecare jucator are mai multe strategii posibile, vor exista mai multe functii de castig.

In cazul firmelor, functia de castig poate fi data de functia profitului (sau a veniturilor, ori a costurilor) ; toata lumea stie sa-si calculeze profitul, deci, nu vom discuta despre acest subiect acum, dar subliniez faptul ca pentru a putea alege strategia care ne maximizeaza profitul trebuie, in functie de tipul jocului,  sa vedem care este strategia optima, sa gasim echilibrul Nash , sa vedem daca putem sa aplicam strategia de declansare, sa vedem in ce subjoc avem un echilibru .  Toate aceste lucruri vor fi invatate la cursul nostru de strategie – Teoria Jocurilor In Afaceri, pe parcursul celor 3 zile, pe baza unor exemple din activitatea curenta.

Cu alte cuvinte, nu putem vorbi despre maximizarea profitului pe o piata concurentiala, fara sa aplicam teoria jocurilor. Altfel, rezultatele noastre vor depinde doar de sansa.

Vrem sa castigam, dar stim cum sa jucam?

Pentru ca  teoria  jocurilor  este prea putin  cunoscuta  si aplicata de catre manageri, am sa iau un exemplu, care sa va ajute sa intelegeti  utilitatea  acesteia. Nu voi prezenta explicit algoritmul de alegere a deciziei optime, acesta se invata la curs si este unul diferit in functie de tipul jocului, dar este foarte important sa intelegeti ca luand decizii fara sa folositi acest algoritm, chiar si cu cele mai bune intentii, puteti sa pierdeti foarte multi bani. 

Sa presupunem ca avem doua firme concurente  pe aceeasi piata, Firma A si Firma B, care vand fiecare cate un produs  si care trebuie sa-si stabileasca  planul de afaceri  pentru  anul  urmator.  Firma A are doua variante de pret  pentru produsul sau : pretul  A1 de 50 Euro / unitate si pretul A2 de 30 Euro / unitate. Firma B are tot doua variante de pret pentru produsul sau : pretul B1 de 55 Euro / unitate si pretul B2 de 32 de Euro /unitate.

·         Daca Firma A foloseste pretul A2 si firma B foloseste pretul B2 ambele firme obtin 1 million Euro profit.

·         Daca Firma A foloseste pretul A1 si firma B foloseste pretul B1, ambele firme obtin 5 milioane Euro profit.

·         Daca Firma A foloseste pretul A1  si firma B foloseste pretul B2 , firma A obtine 2 mil Euro profit si Firma B obtine 10 milioane profit.

·         Daca Firma A foloseste pretul A2 si firma B foloseste pretul B1, firma A obtine 7 milioane profit si firma B obtine zero Euro profit.

Pe baza carui pret isi construieste fiecare firma, planul de afaceri?

Stiu ca  sunt foarte putini cei care iau in considerare  aceste 4 variante de decizie la stabilirea preturilor si mai stiu ca cei mai multi manageri iau in considerare, la stabilirea planului de afaceri, profitul cel mai mare rezultat din calcule, fara sa ia in considerare decizia concurentului.  Cred  ei ca nu este recomandat sa-ti planifici un profit mai mic decat in anul precedent, pentru a evita orice probleme cu actionarii si pentru a nu isi periclita  jobul!

 Daca in exemplul nostru, Firma A alege pret A2, pentru aceasta ar fi o alegere gresita, deoarece in loc de  7 milioane Euro profit,  ar obtine doar  1 million  de Euro profit,  din cauza ca  Firma B are o strategie care ii maximizeaza profitul- si anume pret B2, indiferent de  ce pret alege Firma A dintre cele doua posibile (A1 si A2). Si daca managerii  firmei B stiu sa aplice teoria jocurilor in afaceri, pe aceasta o vor alege!  Firma A nu are o astfel de strategie!  Cred ca realizati ce repercursiuni ar avea asupra afacerii si asupra managementului o astfel de decizie in urma careia se obtine  doar 1 million de Euro profit, in loc de cele  7 milioane Euro bugetate. Va dati seama ca ar urma alte decizii legate de campanii promotionale, realizate pe baza reducerilor de pret,  cu speranta ca se vor realiza cele 7 milioane de Euro profit ; toate vor trebui  judecate tot pe baza teoriei  jocurilor, pentru a ne putea maximiza profitul, tinand cont de decizia concurentului nostru.

Ganditi-va ca luati decizii  de reducere a pretului, si voi si concurentul vostru, simultan si/ sau secvential. Fiecare reducere facuta de dumneavoastra si concurentul dumneavoastra reduce pretul si va reduce profitul obtinut la fiecare campanie ! Intrati astfel intr-un adevarat razboi al preturilor, care va reduce profitul. Este foarte important sa nu afectam, cu deciziile noastre gresite, capacitatea firmei de a produce profit pe termen mediu si lung!

Setul de strategii care trebuie folosit pentru stabilirea planului de afaceri  este  pret B2 pentru  Firma B si pret A1 pentru firma A ; iar profitul bugetat pentru  firma B este de 10 milioane Euro, in timp ce firma A  isi va bugeta un profit de 2 milioane Euro.  

Dupa cum vedeti, este foarte important sa intelegeti cum va influentati  reciproc rezultatele (este necesar sa va determinati functia cererii, functia costurilor, functia profitului!), cu deciziile pe care le luati, daca sunteti concurenti pe aceeasi piata! Asa cum stiti, intr-o firma, se iau multe decizii care afecteaza profitul companiei, in toate departamentele functionale. De aceea, este recomandat ca toate persoanele care iau decizii strategice intr-o firma sa cunoasca si sa aplice teoria jocurilor in afaceri.

Toate exemplele din curs sunt sub aceasta forma si trateaza jocuri intre concurenti, legate de stabilirea de preturi, negocieri simple si secventiale, marketing, garantia produselor,  reglementarea activitatii de  catre o  autoritate,  monitorizarea angajatilor, intrarea pe o piata, lansarea unui produs etc.

Va astept la curs, ca sa intelegeti  ce jocuri exista pe piata pe care activati si sa invatati sa luati doar deciziile care va maximizeaza profitul.

**************************************************************************************************************************************************


Cum luam decizii din perspectiva teoriei jocurilor

In afaceri, orice decizie gresita pe care o luam se concretizeaza in pierderi si,de multe ori, astfel de rezultate sunt inexplicabile pentru management. Nu este usor sa activezi pe o piata concurentiala. Insa, indiferent de experienta pe care o avem,la fiecare decizie,trebuie sa luam in considerare reactia competitorilor la actiunile noastre si sa facem acele calcule si analize pentru ca rezultatul deciziilor noastre sa nu depinda doar de sansa.

 

Vanzari record, profit in scadere. De ce?

Acum cateva zile am citit o stire conform careia un retailer din industria modei a inregistrat un numar record de vanzari in 2017, dar, cu toate acestea, profitul a inregistrat o scadere importanta. Astfel de situatii sunt destul de frecvent intalnite si au la baza decizii care nu sunt  fundamentate pe teoria jocurilor, pe date si calcule corecte. Cu siguranta, nu au fost prognozate corect volumele de vanzari pentru preturile stabilite si nu a fost anticipata corect nici reactia concurentilor la deciziile luate de acel retailer. Daca vanam doar o cota de piata mai mare si reducem pretul, fara sa ne pese de profitul pe care il obtinem, nu doar redefinim standardele existente de valoare si de pret in raport cu clientii, dar afectam si capacitatea firmei de a produce profit pe termen mediu si lung.

Cand vorbim de rezultate in afaceri, trebuie sa fim rationali, chiar daca tot ce comunicam catre clienti trebuie sa aiba o componenta emotionala! Teoria jocurilor ne arata cum sa ne maximizam profitul pe o piata concurentiala, care presupune interactiuni multiple si complexe. Fara teoria jocurilor, nu putem realiza maximizarea profitului pe o piata concurentiala.

De ce? Simplu. Pentru ca, in lipsa ei,nu avem cum sa intelegem modul in care ne influenteaza rezultatele, interactiunile cu concurentii directi. Fara ea,nu putem sa anticipam corect ceea ce urmeaza sa se intample pe piata si nici nu vom reusi sa manipulam mediul strategic, astfel incat sa obtinem rezultatele dorite.

 

Indiferent de marimea firmei, teoria jocurilor este o necesitate

Indiferent de marimea firmei si de domeniul de activitate, maximizarea profitului trebuie  avuta in vedere la fiecare decizie a managementul. Chiar daca vorbim despre o firma mica, care nu are o activitate la nivel national sau international,  este necesar  sa cunoasteti si sa aplicati teoria jocurilor, iar managementul firmei nu trebuie sa aiba un nivel de cunostinte mai redus decat cel al unei multinationale! Daca ati intrat pe o piata cu concurenti, indiferent ca firmele respective sunt mari sau mici, trebuie sa stiti cum va influentati reciproc rezultatele cu deciziile pe care le luati. Altfel, riscati sa iesiti din piata la prima campanie publicitara a concurentilor!

Este foarte important sa intelegeti in ce jocuri concurentiale sunteti angrenati, sa puteti sa le identificati si sa stiti cum sa alegeti strategia optima, care va maximizeaza profitul.

La fel de important este sa stiti daca aveti o strategie dominanta si ce rezultate genereaza aplicarea ei, sau, ce trebuie sa faceti daca doar concurentul vostru are o strategie dominanta!

 

Sistem de identificare a deciziilor optime in afaceri

La provocarea lansata managerilor in interviul publicat pe Learning Network, pe care o puteti  reciti urmand acest link https://www.linkedin.com/pulse/esti-pregatit-pentru-succes-dalia-anghel/, majoritatea celor cu care am discutat exercitiul, a decis intuitiv sa faca publicitate, fara sa vada strategia dominanta a concurentului de a nu face publicitate, care ii maximizeaza acestuia profitul, indiferent de decizia celuilalt jucator.

Am intalnit situatii in care managementul unei firme a luat decizia de a intra pe o piata, doar pentru ca un concurent direct era activ pe piata respectiva, considerand ca, daca acel concurent vinde, cu siguranta va vinde si firma nou intrata pe piata.

Intrarea pe o piata trebuie facuta numai daca obtinem profit, impartind piata cu ceilalti competitori, anticipand si reactia acestora la intrarea noastra pe piata (reduc preturile, nu reduc preturile ?!). Nu intram pe o piata, nu lansam un produs nou, doar ca sa raspundem la actiunile concurentei. Facem aceste lucruri doar daca acestea sunt strategiile optime, care ne maximizeaza profitul (sau care ne minimizeaza pierderea), data fiind strategia concurentului.

Stiu ca este mult mai usor sa luati decizii bazate pe feeling, pe intuitie, pe experienta si chiar pe o anumita ‘intelepciune’, care uneori exista la nivel de industrie. Este mai usor sa decideti ca faceti un anumit lucru luand in considerare doar o optiune si ignorand posibilele reactii ale concurentilor, dar, procedand astfel, puteti doar sa sperati ca veti ghici decizia care va maximizeaza profitul.

Cand vorbim despre strategie, trebuie sa fie clar ca speranta, dorinta, visele si norocul nu sunt strategii. Intotdeauna am spus ca cei mai multi bani se pierd ca urmare a deciziilor luate in absenta informatiilor corecte, necesare pentru fundamentarea lor, iar teoria jocurilor va ajuta sa constientizati acest lucru si va ofera totodata, un algoritm de alegere a deciziilor optime.

 In concluzie, din perspectiva teoriei jocurilor, luam in mod rational, doar deciziile care ne maximizeaza profitul, date fiind interactiunile cu ceilalti competitori.

Invatati cum sa aplicati teoria jocurilor in afaceri pentru a obtine acele avantaje strategice care va maximizeaza profitul,in confruntarea cu competitorii directi.

Va asteptsa discutam si sa descoperim mai multe,la cursul nostru de strategie– Teoria Jocurilor In Afaceri!

*****************************************************************************************************************************


Cinci motive pentru care un manager are nevoie de teoria jocurilor in afaceri

Intr-o lume care se schimba de la o zi la alta, a previziona viitorul inseamna a detine puterea. Cei care stiu si pot determina cum evolueaza lucrurile pe o piata, sunt cei care vor castiga mai mult decat toti ceilalti la un loc, care doar cunosc trecutul si prezentul, dar care nu stiu cum sa previzioneze evolutia pietei. 
Singura modalitate prin care puteti sa anticipati viitorul este sa analizati detaliat lucrurile, in profunzime. Numai asa veti descoperi tendintele de dezvoltare la nivel de piata, numai asa puteti anticipa reactia competitorilor, numai asa puteti stabili segmente de clienti mai restranse, cu nevoi mai bine definite si specifice, putand astfel sa oferiti clientilor, produse / servicii care sa asigure un grad de satisfactie ridicat si implicit, sa obtineti un profit mai mare. De cele mai multe ori, ceea ce considerati un aspect minor, se poate transforma intr-o sursa importanta de castig.  

Teoria Jocurilor in afaceri, chiar daca este utilizata in orice domeniu de activitate (sa nu uitam ca este o subramura a matematicii) raspunde unor nevoi specifice. 
Iata cinci motive pentru care  avem nevoie de teoria jocurilor, mai ales daca avem responsabilitati care presupun luarea unor decizii strategice: 

1. Teoria jocurilor ne invata cum sa alegem cea mai profitabila strategie 

Sa ganditi strategic in legatura cu dinamica pietei, presupune in primul rand sa stabiliti scenarii, sa masurati si sa anticipati efectele interactiunilor dintre toti jucatorii existenti pe piata, indiferent ca ele apar singular sau repetitiv, simultan sau secvential, luand in calcul si eventualele constrangeri din piata si sa stabiliti modul in care afacerea  ar trebui sa raspunda la acestea ca un tot.   In  al doilea rand  presupune abilitatea de a lucra la transformarea afacerii, la alinierea obiectivelor  in functie de potentialul pietei , cu ajutorul unui plan de actiune.
Daca aveti ca obiectiv maximizarea profitului (si nu obtinerea celei mai mari cote de piata, pe baza reducerii pretului), interactiunile existente pe piata trebuie urmarite si analizate  la nivel de profit, atat pentru firma la care lucrati cat si pentru concurenta. Spre exemplu, trebuie sa stim, inainte de a face o campanie pubicitara, ce profit obtinem daca doar noi facem o campanie publicitara la un moment dat  si ce profit obtinem daca si concurentul nostru face o campanie publicitara  in acelasi timp. Sa nu uitati ca astfel de decizii se iau, de multe ori simultan, mai exact, doua firme care concureaza pe piata, nu se vor suna una pe cealalta sa afle daca in luna respectiva fac o campanie publicitara si in ce conditii. Cu ajutorul teoriei jocurilor veti sti sa alegeti optiunea care va maximizeaza profitul, data fiind interactiunea cu concurentii directi, pe piata. Nu este un lucru tocmai usor de realizat, dar aceste interactiuni si efectele acestora, trebuie cunoscute si trebuie sa stim, in fiecare situatie,  cum sa actionam,  daca dorim sa ne maximizam profitul.

2. Teoria jocurilor ne invata cum sa ne fundamentam deciziile, astfel incat sa ne maximizam profitul.

Ca manageri luam decizii, numai ca de foarte multe ori, aceste decizii se bazeaza pe instinct, pe intuitie si nu  pe fapte.  Am spus de nenumarate ori ca deciziile trebuie sa se bazeze pe date corecte, pe analize si pe calcule si ca fiecare decizie strategica pe care o alegem, influenteaza rezultatele la nivel de industrie. Spre exemplu, nu trebuie sa ne asteptam sa vindem un produs in aceeasi cantitate ca acum 5 ani, chiar daca pretul este acelasi. Intre timp piata a suferit modificari si cu siguranta interactiunea dintre jucatori , pe piata, este alta si genereaza alte rezultate. 
Sa nu uitati ca este mult mai usor si mai putin costisitor sa va schimbati modul in care interactionati cu clientii, partenerii de afaceri, autoritati si concurenti, decat sa schimbati fizic produsele si serviciile pe care le oferiti. Teoria jocurilor va ajuta sa identificati optiunile de decizie, sa dimensionati rezultatele interactiunilor existente pe piata si sa alegeti strategia cea mai profitabila.

3. Teoria jocurilor ne arata cum sa manipulam mediul de afaceri  astfel  incat  sa obtinem un avantaj strategic in fata concurentilor

In afaceri,  se presupune ca jucatorii sunt  rationali si urmaresc obtinerea unui profit cat mai mare, sustenabil, pe termen mediu si lung. Realizarea unui astfel de obiectiv, necesita o viziune coerenta despre ce urmeaza sa se intample pe  piata si despre ce rezultate se pot obtine din activitatea firmei si cu ce resurse ; totodata, mai presupune si urmarirea consecventa a realizarii acestui obiectiv. Cu toate acestea, in lumea afacerilor deciziile gresite sunt destul de frecvente, iar jucatorii  irationali nu sunt putini nici ei.  Cu ajutorul  teoriei jocurilor vom reusi sa identificam modul in care concurentii nostri tind sa actioneze, in orice joc concret (joc = interactiune pe piata intre firme concurente), si cum le putem influenta deciziile, reusind astfel sa obtinem un avantaj strategic. Astfel, putem sa ne eliminam concurentii de pe piata, sau  ii putem impiedica sa intre pe piata pe care activam, ii putem ‘ pedepsi’ reactionand  la deciziile lor de reducere a preturilor, aratandu-le ca pierd mai mult daca se angajeaza in razboaie de preturi pe piata etc., toate acestea fiind facute cu scopul de a ne maximiza profitul.

4. Teoria jocurilor ne ajuta sa aliniem obiectivele tuturor angajatilor la obiectivul firmei

Toate tipurile de ‘jocuri’ intalnite pe piata, intre concurenti, se regasesc si in interiorul unei firme, intre sefi si subalterni, intre diverse departamente, intre actionari si management. Exista interese diferite la fiecare nivel decizional si fiecare ‘jucator’ (angajat, sef de departament, director, actionar) isi urmareste in primul rand interesul propriu, care se concretizeaza in obtinerea de profit, de avantaje si/ sau beneficii cat mai mari, si/ sau in minimizarea efortului propriu. Teoria jocurilor va ajuta sa intelegeti si sa anticipati deciziile si actiunile pe fiecare nivel de decizie si va invata cum sa luati cea mai profitabila decizie pentru companie, data fiind interactiunea dintre ‘jucatori’. Veti intelege ca trebuie sa continuati sa agaugati valoare pentru clientii si partenerii vostri de afaceri, pentru a face fata schimbarilor din piata, iar, ca angajati in companie, veti intelege ca trebuie sa fiti permanent preocupati de acest lucru.  De ce ? Pentru ca veniturile  angajatilor nu sunt conditionate doar de oferta si cererea de pe piata fortei de munca, ci si de profitul obtinut, numarul clientilor (efectivi si potentiali) si numarul de concurenti existenti in industria in care activati. Sunt multe elemente care conditioneaza veniturile si beneficiile pe care le puteti obtine de la un angajator, din cauza ca si veniturile companiilor sunt limitate.

5. Teoria Jocurilor ne ajuta sa mentinem ‘ sanatatea ‘ firmei pe termen mediu si lung

Cand  ma refer la  ‘sanatatea’ firmei, ma refer la capacitatea firmei de a produce profit pe termen mediu si lung. In pietele concurentiale,  capacitatea firmelor de a produce profit pe termen mediu si lung, poate fi serios afectata de deciziile managementului ;  din pacate, multi  manageri si antreprenori  iau decizii in favoarea realizarii unor obiective de vanzari, imediate, obiective, care au fost stabilite, fara a tine cont de potentialul real existent pe piata si fara a lua in considerare modul in care concurenta o sa reactioneze la deciziile lor.  Astfel ajung sa isi reduca profitul, concurand, in principal,  pe baza reducerii pretului, fara a analiza ce se intampla la nivel de industrie, pe termen mediu si lung. Teoria jocurilor, ne ajuta sa intelegem si interactiunile la nivel de piata  si consecintele acestora  si ne invata cum sa alegem  strategiile care ne maximizeaza profitul.
Asa cum fiecare dintre noi  trebuie sa-si faca analizele medicale cel putin o data pe an, la fel si in afaceri, trebuie sa verificam starea de sanatate a firmei. Mai exact, trebuie sa vedem daca sunt modificari pe piata  la toate nivelurile : input (forta de munca, materii prime samd), concurenta (cine intra, cine iese din piata, cum suntem afectati de deciziile celorlalti jucatori si cum le putem influenta deciziile), output-uri (cat sa producem, cu ce costuri si resurse, la ce pret sa vindem etc), clienti (cine sunt, ce venituri au, distributia geografica, comportament de cumparare, preferinte etc), parteneri de afaceri  si sa facem  prognoze pe termen mediu si lung astfel incat sa ne maximizam profitul si sa nu reducem, cu deciziile noastre,  capacitatea firmei de a produce profit.  
La prezentarile facute pentru cursul meu Teoria Jocurilor In Afaceri, de multe ori mi s-a spus ca sunt prea multe variabile ce se cer a fi urmarite,  dimensionate si prognozate. Eu obisnuiesc sa-i intreb pe directorii care participa la prezentari, ce cred ca se intampla, daca la fabricarea unui avion nu sunt respectate cu strictete cotele la orice piesa/subansamblu si care pot fi consecintele unei erori constructive sau functionale, in acest caz. Raspunsul este acelasi de fiecare data: o astfel de eroare poate avea consecinte foarte grave, pot muri oameni. Deci,  este perceput acel pericol si este considerat inevitabil, pentru ca se cunosc consecintele unor astfel de erori. Vreau sa va spun ca trebuie sa deveniti constienti, ca pericolul nu este de o amploare mai mica, in cazul unor erori in afaceri, care se perpetueaza la nivel de industrie, la nivel de economie, iar daca luam in calcul fenomenul de globalizare, aceste erori pot afecta economia mondiala, ducand la crize economice si probleme sociale grave. O criza economica poate face mai multe victime decat toate accidentele aviatice care au loc in acelasi interval de timp.
 
Si inca un lucru : chiar daca sunteti lider pe piata pe care activati  si aveti cea mai mare cifra de afaceri si chiar daca reusiti sa va mentineti pozitia de lider de multi ani, nu inseamna ca nu trebuie sa invatati si sa aplicati teoria jocurilor in afaceri.  Nu uitati ca nimeni nu are garantat locul de lider pe o piata concurentiala.  De multe ori, pozitia de lider, stabilita pe baza cifrei de  afaceri, nu va asigura si prima pozitie in topul celor mai profitabile companii din domeniul in care activati. 

 

**************************************************************************************************************************************************


Arhiva



Google+ facebook twitter blog